Rychloběžný zákopový stroj BTM-3
Rychloběžný zákopový stroj BTM-3
BTM-3 je rychloběžný zákopový stroj postavený na podvozku dělostřeleckého tahače AT-T. Vývoj dělostřeleckého tahače AT-T započal již v roce 1946 a základem jeho konstrukce se stal podvozek tanku T-54, který byl použit na vlastním tahači bez větších úprav. Tahač byl určen k tažení dělostřelecké techniky do celkové hmotnosti 25 t, kdy bylo také počítáno s přepravou osádky taženého dělostřelectva. V roce 1947 spatřil světlo světa první prototyp a v roce 1949 již byla vyrobena první série 50-ti kusů, které byly do výzbroje Sovětského svazu dodány pod názvem AT-T (Aртиллерийский Tягач Tяжелый). Sériová výroba tohoto tahače pokračovala až do roku 1979. Bojová hmotnost tahače AT-T činila 25 t, přičemž hmotnost prázdného tahače byla 20 t. Dělostřelecký tahač AT-T disponoval následujícími rozměry : délka 6990 mm, šířka 3140 mm, výška 2845 mm a světlá výška 425 mm. Pohonnou jednotku tvořil motor typu V – 401 s výkonem 415 koňských sil. Maximální rychlost tahače byla 35 km/h s jízdním dosahem 1 100 km. Na podvozek tahače AT-T byly instalovány různé nástavby pro potřeby ženijního vojska, nosičů radiolokátorů a tyto tahače byly také využívány raketovým vojskem pro zápřah raket typu R-5M a R-12. Zde představený exponát na podvozku tahače AT-T je zákopové hlubidlo neboli BTM-3 rychloběžný zákopový stroj s originálním označením БТМ-3 Быстроходная траншейная машина určený k hloubení zákopů. Zákopové hlubidlo BTM-3 dosahovalo rychlosti 24 km/h s jízdním dosahem 320 km. Posádku vozidla tvořili dva muži. Hmotnost stroje BTM-3 byla 26,5 t a z přepravní do pracovní polohy bylo možné stroj připravit za 10 minut. Zákopové hlubidlo BTM-3 bylo schopné vyhloubit zákop s horní šířkou 0,9 – 1,1 m a šířkou dna zákopu 0,7 m. Hloubka zákopu připraveného tímto strojem byla 1,5 m.