T-70 M
T-70 M
První tanky T-70 opustily výrobní závody v dubnu 1942. Již v září téhož roku došlo k vylepšení zavěšení podvozku a byly použity pásy s šířkou 300 mm. Tank dostal silnější motor, došlo na zvětšení nádrží a u posledních sérií byla štěrbina průzoru řidiče nahrazena periskopem. Věž tanku byla svařovaná. Hlavní výzbroj tvořil námořní poloautomatický kanón ráže 45 mm se zásobníkem na tři náboje. Zde představený model znázorňuje tank T-70 M, tedy tank se dvěma motory umístěnými za sebou. Podvozek tanku se na každé straně skládal s pěti pojezdových kol s individuálním pérováním. V zadní části byla umístěna kola napínací, v přední části poté ozubená kola hnací.
Pásy se skládaly z 80 článků. Trup tanku byl svařen z pancéřových plátů, přičemž čelo trupu dosahovalo tloušťky 45 mm. Na čele trupu byly navařeny háky pro zachycení lan. V horní části pod věží byl umístěn poklop řidiče. Tloušťka vrchního plátu byla 10 mm. Na horním plátu se nalézal vstup vzduchu k motoru, ze kterého bylo na blatník vyvedeno výfukové potrubí. Blatníky byly k tanku přichyceny pomocí úhelníků. Na levém blatníku se nalézaly tlumiče výfuků, na pravé pak klakson, reflektor a schránky na nářadí a příslušenství. Věž tanku byla hranatá a svařovaná. Čelo věže bylo pancéřováno plechem tloušťky 35 mm a maska děla měla tloušťku 50 mm. Na levé straně byl osazen kanon ráže 45 mm spřažený s kulometem DT ráže 7,62 mm. Nad kanonem byla umístěna oka pro manipulaci se zbraňovým systémem. Na šikmých plátech po obou stranách pak oka pro uchycení lan k případné manipulaci s věží tanku. V zadní části věže se nalézala malá velitelská věžička. .
Osádku tanku tvořily dva muži. Řidič a velitel, který byl zároveň nabíječem a střelcem. Poslední stroje t-70 sjely z výrobních linek v říjnu 1943. Ztráty těchto strojů na frontě byly vysoké, jelikož německé obrněné prostředky a protitanková obrana si dokázali poradit s tímto lehkým tankem na velké vzdálenosti, přičemž palba ze zbraní T-70 je prakticky nemohla ohrozit. V tankových soubojích byla navíc nevýhodou jednočlenná obsluha kanonu. Zvyšující se výroba středních a těžkých tanků tedy nakonec vedla k zastavení výroby nejen tanku T-70, ale i jeho nástupce T- 80. Ve výzbroji československého tankového praporu v SSSR se nacházelo deset těchto strojů.