Terénní automobil UAZ 452
Terénní automobil UAZ 452
UAZ 452 je malý terénní automobil s pohonem 4x4, který umožňuje jak jízdu po silnici, tak v těžším terénu. Automobil má celokovovou skříňovou nástavbu umožňující přepravu posádky, nebo nákladu. Výroba tohoto vozidla byla zahájena v roce 1958, kdy na podvozku vozidla GAZ-69 M vzniklo první vozidlo pod označením UAZ 450 v provedení skříň, nebo valník. Pohonnou jednotkou vozidla je čtyřdobý zážehový motor UM2 451 s rozvodem OHV a kapalinovým chlazením s nuceným oběhem. Spojka vozidla byla suchá, jednokotoučová s mechanickým ovládáním. Převodovka byla čtyřstupňová s mechanickým řazením, umožňující čtyři rychlosti pro jízdu vpřed a jednu rychlost pro jízdu vzad. Skříňová celokovová karoserie měla oddělený nákladový prostor od prostoru řidiče vozidla. V prostoru řidiče byl umístěn kryt motoru pro snadnější přístup k pohonné jednotce vozidla. Vozidlo mělo troje jednoduché dveře, přičemž u zdravotnických verzí byly zadní dveře dvoukřídlé. V provedení valník byla kabina řidiče celokovová a vlastní valník byl vyroben ze dřeva s kovovými oblouky pro instalaci plachty. Vozidla UAZ 452 byla obuta do pneumatik rozměru 8,40-18 (215/80-15) s diskovými koly 661x15. Řízení vozidla bylo mechanické, pomocí šneku a dvojité kladky. Brzdy vozidla byly kapalinové, bubnové a jednookruhové s působením na všechna čtyři kola. Parkovací brzda pak byla bubnová a mechanická. Přední náprava byla řiditelná, tuhá a hnací s možností jejího odpojení. Také zadní náprava byla tuhá a hnací. Odpružení vozidla zajišťovaly čtyři podélná půleliptická listová pera a čtyři olejové dvojčinné tlumiče. Rám byl zesílený, lisovaný z plechu a následně svařovaný, přičemž podélníky rámu byly zhotoveny z profilu tvaru U. Elektrická soustava byla jednovodičová, pracující s napětím 12V a ukostřením na záporný pól. Vozidla UAZ 452 byla vyráběna v následujícím provedení : UAZ-452 základní provedení, UAZ-452 A sanitní automobil, UAZ-452V mikrobus,UAZ-452 D nákladní automobil s valníkovou plošinou a kovovou kabinou, UAZ-452 E stejný jako UAZ-452 pouze ze stíněnou zapalovací soustavou, UAZ-452 AE – se skříňovou, celokovovou prosklenou karosérií s možností tažení přívěsu, UAZ-452 V - mikrobus pro 10+1 osobu s bočními dveřmi, UAZ-452 DE – provedení UAZ-452 D se stíněnou zapalovací soustavou a kabelovým pokladačem s ručním jeřábem, UAZ-3962 – absence redukce kol, odrušení elektrické soustavy, bezkontaktní zapalování, teleskopické tlumiče pérování, dvoukruhové provozní brzdy s podtlakovým posilovačem, hledací světlomet, pohon pření i zadní nápravy, převoz 4 raněných po silnici i terénem, motor 414.10 nebo 417.96 o výkonu 58,84 kW. Vozidla UAZ 452 byla dále modifikována speciálními nástavbami UAZ-452A Bouře II – nasazení jako mobilní rozhlasové zařízení, UAZ-452 AE – výbava s rádiovou stanicí R-849 a přívěsem GAZ-704, UAZ-452-T2- topografický připojovač sloužící k přesnému zaměření palebného postavení. Tento typ využívaly útvary raketových vojsk.