Obrněný automobil AUSTIN ( replika )

Podkladové fotografie ->  Technika do roku 1945 ->  Obrněný automobil AUSTIN ( replika )

Obrněný automobil AUSTIN ( replika )

Po začátku 1. světové války v roce 1914 poptávala ruská armáda obrněný automobil pro své nově vznikající obrněné jednotky. Základním požadavkem se staly dvě kulometné věže a ochrana posádky obrněného vozidla z jeho vrchní části. Podmínky splnila firma Austin Motor Copany a byl navržen zcela nový obrněný vůz pod názvem AUSTIN 1.série. Vozidlo vzniklo na podvozku osobního automobilu se zadním náhonem. Kola vozidla byla celodřevěná a opatřená pneumatikami. Výzbroj tvořily dva kulomety MAXIM umístěné ve dvou otočných věžích umístěných po stranách trupu. Posádku vozidla tvořily čtyři muži : velitel, řidič a dva střelci, kterým zajišťoval ochranu nepříliš silný plech tloušťky 3,5mm - 4 mm, který byl spojen pomocí nýtů. Nástup a výstup posádky byl zajištěn buď zadními dvoukřídlými dveřmi, nebo dveřmi na levé straně kabiny vozidla. Po předání vozidel do Ruska bylo pancéřování přední části vozidla a věží zesíleno na 7 mm. I přes tuto úpravu se ukázalo vozidlo jako slabě pancéřované a úpravy pokračovaly. Se zvyšující hmotností vozidla docházelo ke snížení pohybu vozidla a častému poškození jeho podvozku. Celkem bylo předáno 48 ks. Vozidel 1. série. Na základě zkušeností s 1. sérií vozidel bylo objednáno v březnu 1915 60 kusů vozidel AUSTIN 2. série, které byly postaveny na podvozku 1,5 tunového nákladního automobilu. Vozidlo bylo také vybaveno výkonnějším motorem. Stroj byl sice kratší, ovšem bylo zesíleno pancéřování a byl zlepšen úhel palby kulometů u kterých došlo také k montáži bočních štítů. U vozidla byla také odstraněna zadní dvoukřídlá vrata. V srpnu 1916 byla objednána tzv. 3. série, která se lišila tvarem trupu, štítů kulometů a absenci bočních oken. Novinkou bylo také zasklení pozorovacích otvorů neprůstřelným sklem. Později zahájili Rusové vlastní výrobu obrněného automobilu AUSTIN v Petrohradu. Vozidla měla být vyrobena do července 1917, ovšem únorová revoluce v Rusko výrobu oddálila a tak první vozy spatřily světlo světa až v březnu 1918. Celkem bylo mezi lety 1918-1920 vyrobeno 33 vozidel. Bojové nasazení AUSTINU bylo uskutečněno na mnoha stranách. Vozidla používala bílá i červená armáda, ukrajinské sbory a v neposlední řadě i příslušníci 1. pluku čs. Legií. Největším uživatelem se však stala Rudá armáda. Zde přestavenou repliku vozidla AUSTIN postavil pan Jan Queisner a tento stroj kombinuje prvky AUSTINU 1. a 2. série. Předlohou této repliky je unikátní jednověžový obrněný automobil Austin, který vznikl přestavbou poškozeného původně dvouvěžového Austinu I. série. V roce 1918 se podařilo příslušníkům 1. pluku čs. legií v Rusku ukořistit nepřátelský vlak na nádraží v Penze. Součástí vlaku byl i plošinový vůz s jednověžovým Austinem. Tak začala kariéra tohoto broněviku v legiích. Ihned byl zařazen do stavu a nasazen do bojů s bolševiky. Podle ruského vzoru mu legionáři dali jméno JURÁŠ, které nesl na bocích věže. Službu v legiích ukončil v roce 1920, kdy byl před odjezdem vojska z Vladivostoku prodán. V dnešní době je již tato replika opatřena zeleným nátěrem a je zcela dokončena…