Motocykl BMW R-12
Motocykl BMW R-12
Model BMW R-12 tak trochu žije ve stínu modelu R-75, ale pravdou zůstává, že se jedná o motocykl, který byl bavorskou značkou BMW vyráběn v největším počtu kusů. Model R-12 byl vyráběn před i v průběhu 2.světové války. Byl prvním sériově vyráběným motocyklem s instalovanou přední teleskopickou vidlicí. Pro svou jednoduchou a spolehlivou konstrukci se stal nejoblíbenějším motocyklem sloužícím v řadách Wehrmachtu.
Výroba tohoto motocyklu započala v únoru 1935 a byla ukončena v roce 1942 s celkovou produkcí 36 008 kusů. Motocykl byl původně vyráběn pro využití v civilním sektoru, ovšem díky vypuknutí 2.světové války se nakonec stal největším odběratelem Wehrmacht. Model R-12 měl lisovaný profilovaný ocelový rám s dobrou odolností a jízdními vlastnostmi. Přenos síly mezi motorem a zadním kolem zaručoval stejně jako u ostatních motocyklů BMW kardanový převod. Na motocyklu bylo instalováno ruční řazení, kdy řadící páka byla umístěna na pravé straně rámu ve středu nádrže.
Pro model R-12 vznikl motor označovaný M-56, který dával stroji výkon 18 koňských sil při 3400 ot./min. Při použití dvou karburátorů vzrost výkon motocyklu na 20 koňských sil. Brždění zajišťovaly klasické brzdy s průměrem bubnu 200 mm a brzdovými čelistmi 170 x 25 mm. Síla brzdového obložení činila 4 mm. Motocykl byl vybaven buď magnetem bez baterie, nebo klasickým dynamem. Veškerou elektrickou výbavu motocyklu zajišťovala firma BOSCH. Motocykl bylo možné také osadit sidecarem a u vojenské verze byl nejčastěji používán typ Steib TR-500. Vojenská verze motocyklu bývala doplňována dle potřeb armády držáky brašen, širšími řidítky pro snadné ovládání sidecaru, vojenským štítkem na tachometru, či ochranným rámem motoru.