Nákladní automobil GMC CCKW 353
Nákladní automobil GMC CCKW 353
Legendární americký 2,5 t nákladní automobil GMC CCKW-353, jehož výroba byla zahájena v lednu 1941. Díky své oblibě a spolehlivosti byl tento nákladní automobil vyráběn až do konce roku 1945. Celkem spatřilo světlo světa 562.750 těchto vozidel, což je číslo uctihodné a svědčící o úspěšnosti tohoto typu. Pohon vozidla zajišťoval řadový zážehový šestiválec GMC 270 s objemem 4416 ccm a s výkonem 91,5 koňských sil při 2750 ot./min. Vozidlo disponovalo pětirychlostní převodovkou, přičemž čtvrtý rychlostní stupeň sloužil k přímému záběru a pátý „rychlý“ rychlostní stupeň byl tzv. overdrive. Převodovka měla dle typu vozidla vývod pro pohon nástavby, nebo navijáku montovaném nejčastěji na předním nárazníku. Spojka vozidla byla suchá a jednolamelová. Nákladní vozidla GMC s podvozkem 6x6 používal dva typy náprav. První z nich byla náprava Split, která měla skříň diferenciálu dělenou kolmo na osu nápravy. Druhou byla náprava typu Banjo, kde skříň diferenciálu byla tvořena dvěma víky přišroubovanými přírubami ovšem v rovině rovnoběžné s osou nápravy. Nákladní automobily s delším rozvorem 4166 mm měly nádrž na pohonné hmoty osazenou na pravé straně podvozku. Automobily s krátkým rozvorem 3683 mm měly nádrž na pohonné hmoty umístěnou za kabinou. Kabiny prvních sériových kusů byly převzaty z civilních verzí vozu vyráběných firmou GENERAL MOTORS. Pokud byl nákladní automobil osazen střelištěm s kruhovou lafetou pro osazení půlpalcového kulometu Browning byla střecha nad sedadlem spolujezdce vybavena poklopem. Od roku 1943 se nákladní vozy GMC osazovaly plátěnou střechou, která ušetřila použitý plech, ve složeném stavu zmenšila siluetu vozidla a pokud se složila střecha i korba zjednodušila i logistiku přepravy v lodní dopravě. O univerzálnosti nákladního automobilu GMC svědčí i rozsah použitých nástaveb. Na těchto podvozcích bylo možné spatřit zejména klasickou korbu, ale také cisterny na palivo a vodu, skříňové nástavby na polní dílny, radiovozy, ambulance atd. Jak již bylo zmíněno nejčastěji však byla používána valníková korba. Ta byla do roku 1942 vyráběna ze svařovaných výlisků a poté se korby vyráběly ze dřeva pouze s ocelovým kováním. Tímto krokem došlo k další úspoře oceli použité při výrobě nákladního automobilu. Nevýhodou takovéto korby bylo její snadné vznícení v boji a tak v únoru 1944 byla opět vyráběna kovová korba, přičemž její podlaha zůstala dřevěná. Celkem bylo vyrobeno 231.352 nákladních automobilů CCKW 353 s valníkovou korbou bez navijáku, což svědčí o rozšířenosti této verze. Není bez zajímavosti, že na podvozku nákladního automobilu GMC CCKW 353 vzniklo také obojživelné vozidlo GMC DUKW, které se započalo vyrábět začátkem roku 1943. Toto obojživelné vozidlo je známé za všech významných vyloďovacích operací od Normandie až k samotnému překročení řeky Rýn, kde sloužilo k překonání vodního toku. Ze stavu americké armády byly nákladní automobily GMC CCKW 353 vyřazeny v roce 1956, ale v armádách evropských i ostatních zemí sloužily tyto legendární stroje ještě déle.