Kdf. Typ 87 Kommandeurwagen
Kdf. Typ 87 Kommandeurwagen
Terénní automobil Kdf. Typ 87 Kommandeurwagen s pohonem na všechna čtyři kola vychází z vozidel Kdf. Typ 60 a Kdf. 128 Schwimmwagen. Kdf. Typ 60 je v našich krajích znám spíše pod názvem (brouk) a zde se jedná o jeho předválečnou verzi. Kdf 128 Schwimmwagen je předchůdcem svého známějšího bratra Kdf. 166 Schwimmwagen. Kdf. Typ 87 měl středový tunel podlahy, ve kterém byly umístěny dvě hnací hřídele spojené pod řadící pákou, kde se zapínal přední náhon vozidla. Převodovka vozidla se lišila oproti své civilní verzi použitým diferenciálem, hřídelemi a čelním krytem převodového ústrojí. Do tohoto krytu byl zabudován pomalý terénní převod s ozubenými koly 7:54 zubům. Diferenciál byl samosvorný-kolíčkový. Civilní verze tohoto vozidla disponovala diferenciálem planetovým. Typ 87 Kommandeurwagen byl vybaven klasickým vzduchem chlazeným čtyřtaktním boxerem s obsahem 1130 ccm a výkonem 25 koňských sil. Větší změny oproti civilní verzi Kdf. Typ 60 byly provedeny v oblasti přední nápravy. Plechový držák přední nápravnice byl nahrazen litinovou rozvodovkou, svislé čepy měly dva dvojklíčové klouby pro náhon předních kol a řízení mělo kvůli rozvodovce pomocný čep. Pro zlepšení jízdních vlastností disponovalo vozidlo malými tlumiči. Přední náprava měla také centrální mazaní, kterým disponoval tento představený typ Kdf. Typ 87 Kommandeurwagen a Kdf. 166 Schwimmwagen. Z důvodu dvou hnacích hřídelů ve středovém tunelu jsou vedena táhla řazení po vrcholu tunelu a ruční brzda byla umístěna na pravé straně tunelu. Řadící páky blíže převodovce sepnula v první poloze přední náhon. V druhé poloze sepnula terénní rychlost. Pokud byla v mezi polohou jedna a dva mohl vůz jet s náhonem zadní nápravy čtyřmi rychlostmi vpřed a jednou vzad. V poloze jedna jel vůz čtyřmi rychlostmi vpřed a jednou vzad s náhonem všech čtyř kol. V poloze dvě jel vůz tzv. terénní rychlostí s pohonem všech čtyř kol. Vozidlo bylo vybaveno mechanickými brzdami s ocelovými lanky v bowdenech na všechna čtyři kola. Počet vyrobených kusů není přesně znám, ale odhaduje se, že více než 100 kusů tohoto vozidla nebylo vyrobeno. Zde představený exponát by měl být určen pro Africké tažení, kdy byly vyrobeny pouhé 4 kusy. Tento vůz by měl být o cca 10 cm širší, než běžně vyráběné verze. Rok výroby vozu 1940.