Pz. Kpfw. IV Ausf. J

Podkladové fotografie ->  Technika do roku 1945 ->  Pz. Kpfw. IV Ausf. J

Pz. Kpfw. IV Ausf. J

Pz. Kpfw. IV Ausf. J byl poslední výrobní verzí tanku Pz. Kpfw. IV. V mnohém se podobal své předchozí verzi Pz. Kpfw. IV Ausf. H ovšem nepříznivý vývoj války s sebou přinášel nedostatek surovin, výrobních kapacit a jiných logistických problémů. Z těchto důvodů se konstruktéři Třetí říše zaměřili spíše na zlevnění výroby a její zjednodušení, než na zvýšení bojové hodnoty stroje. Odstraněn byl generátor a elektromotor, který umožňoval plynulé otáčení věže tanku. U verze Pz. Kpfw. IV Ausf. J byl kruhový pohyb věže zajišťován mechanicky pomocí převodového ústrojí, kdy pohyb prováděl ručně jeden z členů posádky tanku. Do vzniklého prostoru po generátoru a elektromotoru byla instalována dodatečná palivová nádrž, která zvýšila zásobu pohonných hmot na 680 l a umožnila maximální dojezd stroje v rádiusu 320 km. Vyřazena byla gumová bandáž z podpůrných kladek pásů, což je vidět v detailu na jedné z fotografií.

U některých strojů byl počet podpůrných kladek snížen na 3 kusy, což je opět v případ tohoto exponátu. Zjednodušeno bylo také výfukové potrubí. Standardem dodávaným k tomuto typu tanku bylo také přídavné pancéřování nazývané Schürzen, kdy pláty plechu tvořily ochranu před kumulativním střelivem, které explodovalo na představěném pancéřování a zmírnilo se tak poškození vlastního stroje. I zde němečtí inženýři našli recept na úsporu. Pláty plechu byly nahrazeny přídavným pancéřováním tzv. Thoma Schürzen, kdy jednotlivé pláty plechu jednoduše nahradili výplní z pletiva. Efekt po nárazu kumulativní střely byl takřka stejný, ovšem s velkou úsporou materiálu. Hmotnost tanku byla 25 t a na silnici dosáhl maximální rychlosti 38 km/h.

Výroba tohoto typu pokračovala až do posledních dnů 2.světové války a celkem spatřilo světlo světa 2392 kusů. Panzerkampfwagen IV byl spolehlivým tankem, který budil respekt nepřítele a zároveň se těšil oblibě německých tankistů. Tento stroj byl postupně po celý průběh války modernizován a od poměrně nespolehlivého typu Ausf. A, který byl nasazen v Polsku 1939 se dostal až k závěrečnému typu Ausf. J, kterým bylo vývojové stadium tohoto zdařilého tanku ukončeno.