SdKfz 251 Ausf. D
SdKfz 251 Ausf. D
Jedná se o polopásový transportér který s oblibou využívaly jednotky obrněné pěchoty. Tímto typem stroje disponovaly německé jednotky od počátku 2.světové války až po její ukončení. Zde představená varianta Ausf. D byla nejrozšířenější variantou obrněného transportéru SdKfz 251. Celkem bylo vyrobeno kolem 11 000 kusů všech variant a verzí. Stroj měl přední říditelnou nápravu obutou do pneumatik, zadní část byla pásová. Pásy se pohybovaly pomocí předního hnacího kola, které se od ostatních odlišovalo. Následovalo sedm kol pojezdových s odlehčovacími otvory, zakončené kolem napínacím zvednutým nad úroveň terénu. Šířka pásů činila 280 mm. Proti předchozím verzím, které byly vybaveny třemi reflektory byla verze Ausf. D vybavena na levém předním reflektorem jediným, zato však vylepšeným a modernější konstrukce.
Dále došlo k zjednodušení výfukového potrubí a dalším modifikacím. V přední části vozidla se nalézal plně kapotovaný motorový prostor. Pohonnou jednotkou byl benzínový motor Maybach HL 42 TUKRM o výkonu 100 koňských sil, který zajišťoval maximální rychlost 52 km/h na silnici. Objem palivových nádrží činil 160 litrů. Prostor posádky tvořila korba se šikmými plechy s ostře navazujícím úhlem. Základ posádky tvořil řidič a velitel vozidla. Další členové posádky byli postupně dopńováni dle verze a provedení vozidla. Přístup do vozidla byl zajišťován zadními dvoukřídlými vraty.
Základní posádku vozidla tvořil řidič a velitel, kteří seděli na sedadlech zcela vpředu chránění ze shora ocelovým plechem. Výhled z vozidla zajišťovaly průzory v čele nástavby. Podobné průzory byly instalovány také na bocích vozidla. Tento obrněný transportér se stal páteří německé obrněné pěchoty v průběhu 2.světové války. Jeho protějškem v americké armádě se stal Half Track, který byl vyráběn souběžně s SdKfz 251. Vozidla SdKfz 251 byla po 2.světové válce také hojně používána v Československu pod označením OT-810.