Sdkfz 251/22 Ausf. D ( replika )
Sdkfz 251/22 Ausf. D ( replika )
Obrněný transportér Sdkfz 251 Ausf. D byl vyráběn od roku 1943 a stal se poslední výrobní variantou tohoto typu. Stroje tohoto typu disponovaly zmodernizovanou nástavbou s novými bočnicemi. V prostoru nad blatníky vznikly schránky na nářadí, kdy na každé straně transportéru byly tři. Z boků kapoty byly odstraněny krabicové kryty a došlo také k úspoře v počtu reflektorů, kdy místo tří byl instalován pouze jeden umístěný na levém blatníku. Došlo také k záměně výfukového potrubí a dalším úpravám, které vedly ke zjednodušení výroby tohoto nejrozšířenějšího typu obrněného transportéru. Celkově bylo zkompletováno okolo 11 000 kusů verze Sdkfz 251 Ausf. D.
Verze Sdkfz 251/22 Ausf. D byla poslední výrobní verzí tohoto transportéru u kterého byl kladen důraz zejména na protitankovou obranu. Do bojového prostoru bylo lafetováno protitankové dělo PaK 40 ráže 75 mm. Před vlastním kanónem byl umístěn ochranný pancéřový štít, který však díky svým rozměrům neumožňoval náměr v požadovaném rozsahu úhlů. Bylo tedy v mnoha případech nutné manévrovat s celým vozidlem. Na pravou stranu byl kanón schopen měnit svou polohu o 18 stupňů, nalevo pak o 20 stupňů. Náměr kanónu bylo možno měnit v rozsahu od -3 stupně do + 48 stupňů.
Stroj vezl zásobu munice pro 75 mm kanón v počtu 22 kusů. Obranu proti pěchotě zajišťoval kulomet MG 34, nebo MG 42, který byl uchycený na zadním závěsníku stroje. Posádka stroje se skádala z počtu čtyř až šesti mužů. Lafetací kanónu došlo k přetížení stroje, ovšem provozní zkoušky nedopadly nejhůře a tak němeké nejvyšší velení rozhodlo o jeho sériové výrobě. Hroutící se Třetí říše však již nedokázala v ochabujícím průmyslu reagovat na požadované množství transportérů a tak světlo světa spatřilo pouze několik desítek kusů. Zde představený stroj je vcelku povedenou replikou postavenou na podvozku poválečného stroje TATRA OT-810.