Tatra T-72 ( OA vz. 30 )
Tatra T-72 ( OA vz. 30 )
Obrněný automobil Tatra T-72 ( OA vz. 30 ) byl určen pro průzkumné akce, případné pronásledování protivníka a spolupráci s jízdními oddíly. Toto vozidlo mělo tři nápravy, z čehož přední byla tuhá a dvě zadní nápravy byly s výkyvnými poloosami. Korba vozidla a otočná věž byla zhotovena z plechu tloušťky 5,5 mm. Obrněný automobil OA vz. 30 byl postaven na podvozek Tatra T-72 a osazen motorem typu T-52 o objemu 1910 ccm, disponujícím výkonem 23,7 kW ( 32 hp ) při 3000 ot/min. Převodovka vozidla měla čtyři rychlostní stupně pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad. Dále zde byla dvoustupňová redukce, která zvyšovala počet rychlostí vpřed na osm a vzad na dvě. Výzbroj tvořily tři kulomety 7,92 mm ZB vz.26 přičemž dva byly lafetovány na vozidle a třetí se nacházel uvnitř vozidla jako záložní. Zásoba nábojů činila 3000 ks. Vozidla měla tříbarevný kamuflážní nátěr z hnědé, okrové a trávově zelené barvy. Sériová výroba Tatry OA vz. 30 byla zahájena v srpnu roku 1933. Vozidla obdržela československá armáda a v roce 1938 s nimi bylo počítáno při udržení důležitých bodů v pohraničí s Německem. Vozidla dosloužila v rukou svých původních majitelů v osudovém březnu 1939. Část vozidel převzala nově budovaná slovenská armáda, která jimi bránila např. východní Slovensko v roce 1939, kdy zabraňovala vpádu maďarského Honvédu, dále se podílela na rozbití Polska v roce 1939 a východního tažení do Sovětského svazu v roce 1941. 24 vozidel ukořistila německá armáda, která je pod názvem Pz.Sp W-30(t) používala u průzkumných jednotek, u propagandistických jednotek a v neposlední řadě u policejních pluků. Dále plnily úlohu při protipartyzánských akcích na území Jugolávie a zejména na území dnešního Slovinska se tyto stroje vyskytovaly do roku 1945, kdy vedly obranné boje a následný ústup do jižního Rakouska. Nevýhodou tohoto obrněného automobilu bylo zejména slabé pancéřování, nevýkonný motor a v neposlední řadě nedostatečná výzbroj.